Malmø FF
Malmø FF øger salget med kassesystemer fra Trivec
Stadion i Malmø har en kapacitet på 24.000 tilskuere og har siden indvielsen i 2009 solgt en hel del popcorn. Stedet har 56 kiosker, 2 fadølsstande, 6 barer, 2 restauranter og godt 40 loger, der bemandes af 250-300 timeansatte. Skal kampdagen forløbe gnidningsfrit, kræver det derfor en nøje planlægning, herunder en klar kommunikation.
-
228 stk Kasseapparater, betalingsterminaler og iPads, der er installeret på stadion
-
20s Tid sparet per kortbetalende kunde
-
200+ Timeansatte på kampdage samt ved store arrangementer
MFF Event overtog stadiondriften før 2019-sæsonen
MFF Event AB har siden 1. januar 2019 stået for det samlede restaurant- og kiosksalg på Malmø Stadion. Hovedparten af de 9 fuldtidsansatte arbejdede tidligere for den eksterne leverandør, der var ansvarlig for salget på stadionet.
På kampdage arbejder der op mod 300 timeansatte personer de forskellige steder:
- 56 kiosker
- 2 fadølsstande
- 6 barer
- 1 restaurant med godt 200 siddepladser
- 1 større restaurant for sponsorer og events med en max. kapacitet på 2200 personer
- Godt 40 loger med plads til 560 personer
Trivec var den rette leverandør for MFF Event
Marcus Lehtonen er Head of Food & Beverage, og han fortæller her om, hvorfor Trivec var en vigtig byggesten, da MFF Event overtog stadiondriften før 2019-sæsonen:
”Da driften tidligere lå hos en ekstern aktør, var hele kassesystemet også deres. Af samme grund havde vi brug for et nyt og velfungerende system, der kunne klare et højt antal transaktioner på kort tid. Jeg havde fra tidligere god erfaring med Trivecs kassesystemer og support.”
Lehtonen fortæller endvidere: ”Trivec passede til os, fordi vi havde brug for en partner, der havde erfaring med vanskelige salgsbetingelser. Lokal forankring var også et vigtigt element, da en hurtig og effektiv support er afgørende i forbindelse med kampe og større arrangementer.”
På stadion er der installeret:
- 72 kasseapparater
- 8 iPads
- 148 kortterminaler – alle integrerede
Det er vigtigt for Marcus Lehtonen, at alle, som arbejder på stadion, har adgang til et enkelt system, der kan læres på et par minutter. “Vi valgte i høj grad Trivec på grund af funktionaliteten. Det er smart, at man kan farvekode menuvalgene – det gør Trivec nemmere at bruge for medarbejdere, der kun er til stede et par gange om måneden […] At vi desuden anvender integrerede kortterminaler, er direkte afgørende. Jeg vurderer, at vi sparer op til 15-20 sekunder per kortkøb i sammenligning med det tidligere kassesystem.
Supporterne er på plads – både Trivecs og Malmø FF’s!
Det er ikke kun Malmø FF’s supporters, der er på plads, når det er kampdag. Det samme gælder for Trivecs supportteam:
“At have support tilstede på stadion i forbindelse med kampdage og ved større events er en fantastisk service. Den meromkostning, vi betaler, er jo lille i forhold til en situation, hvor en kasse måske er nede i længere tid”.
At have support tilstede på stadion i forbindelse med kampdage og ved større events er en fantastisk service. Den meromkostning, vi betaler, er jo lille i forhold til en situation, hvor en kasse måske er nede i længere tid.
Cirka 3 ½ time inden kampstart dukker Trivecs supportteam op på stadion og hjælper til: “Jeg har udarbejdet et gennemløbsskema, som supportteknikerne kan følge, så jeg altid ved, hvor de befinder sig, hvis noget skulle dukke op.”
“Supporterne opdager endda, hvis noget uden for deres kompetenceområde ikke rigtig fungerer. Så giver de mig også lige besked”, fortæller Marcus Lehtonen og griner.
Enkelt kassesystem for de hundredvis af eventansatte
På en almindelig dag har Marcus Lehtonen ansvaret for 9 kolleger. På kampdage stiger dette tal til 300 personer, og de allerfleste arbejder i Trivecs system. Det stiller høje krav til, at systemet både er enkelt, hurtigt samt let at håndtere.
Marcus Lehtonen uddyber: ”Vores største udfordring er fortsat, at mere end 200 personer, som kun arbejder enkelte gange om måneden, skal lære at bruge systemet. Vi har løst denne udfordring sammen med Trivec ved indledningsvis at have et mere begrænset sortiment, der er nemmere at håndtere.”
Salget blev øget med tocifrede procentsatser på blot få måneder
MFF Events salg er ikke blot øget, siden de begyndte at anvende Trivec, det er ganske enkelt skudt i vejret.
”Målet er, at kassesystemet skal finansiere sig selv, inden aftaleperioden udløber. Det skal ske via et øget salg samt en større rentabilitet. Det mål vil vi opnå til overmål”, forklarer Marcus Lehtonen.
Målet er, at kassesystemet skal finansiere sig selv, inden aftaleperioden udløber. Det skal ske via et øget salg samt en større rentabilitet. Det mål vil vi opnå til overmål.
”Salgscifrene er blevet øget med tocifrede procentsatser, uanset hvordan vi måler det; både på reelt salg, gennemsnit osv. har vi set en stigning med tocifrede procentsatser. Den reelle forøgelse er altså virkelig høj.”
Samarbejdet med Trivec – nu og i fremtiden
MFF Event har lige fra begyndelsen skabt helt tydelige mål for samarbejdet – både på den korte og lange bane. Målet var, at MFF Event kunne gennemføre driften inden for lovens rammer og samtidig overholde deres indgåede aftaler. Den kortsigtede plan var at prioritere oplevelsen for de besøgende på stadion, både på hverdage og kampdage.
“Samarbejdet med Trivec er tæt, fleksibelt og givende”, fastslår Marcus Lehtonen og fortsætter: “Aftalen strækker sig over de kommende år, og indtil videre ser jeg ingen grund til at overveje en ny udbudsrunde for kassesystemet.”
Om MFF Event AB
Malmø FF er en af to fodboldklubber i den bedste svenske liga, Allsvenskan, som selv har ansvaret for driften af deres stadion. Klubben ejer stadionet og har siden januar 2019 også stået for den samlede servering på stadion. Malmø FF er historisk set den mest succesrige svenske fodboldklub, med blandt andet 20 mesterskaber og 14 pokaltitler. De seneste 10 år har Malmø FF vundet 5 guldmedaljer samt kvalificeret sig 5 gange til det europæiske gruppespil.
Om Trivec
Trivec er en førende leverandør af kassesystemer til restauranter, barer, hoteller og caféer på det europæiske marked. Vores digitale løsninger forenkler og optimerer betalingen, men gør også driften væsentligt nemmere. I Trivecs tilbud indgår der kassesystemer, kortterminaler, håndholdte enheder og systemer for drikkevarer. Trivec blev grundlagt tilbage i 1993 og har i dag over 8000 kunder rundt om i Europa med kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Belgien og Frankrig.
Kontakt os
Når du har udfyldt dine oplysninger, vil du blive kontaktet af en af vores dygtige eksperter som vil fortælle dig mere om vores produkter og vise, hvordan de fungerer i praksis.